1-dags kursus for professionelle – Den samskabende myndighedssamtale

Myndighedssamtaler, samskabende og coachende samtaler. Inddragelse i praksis.

Formål og Indhold:
Myndigheds, samskabende og coachende samtaler

Mange fagpersoner står overfor krav og forventninger om, at de skal arbejde med udvikling af borgerne på mange forskellige niveauer. De skal både kunne: Skabe udvikling, motivation, være ekspert, borgerens hjælper og myndighedsperson, som skal formidle forskellige lovgivninger og serviceniveau.

Hvordan balancerer du i coachende og samskabende samtaler, når du samtidig repræsenterer en myndighed? I en myndighedsfunktion, vil du uanset valg af samtaletype altid have en underliggende myndighedsmagt i dine samtaler. Magten kan være mere eller mindre tydelig afhængig af samtalevalg og funktion.

På dette kursus lærer du at arbejde med forskellige typer af samtaler til brug i forskellige sammenhænge. Du skal kunne navigere i komplekse situationer og afholde samtaler med mennesker, som befinder sig i en svær situation og virkelig har brug for din hjælp. Hvordan kan du samtidig være tydelig på rammen, lovgivningen og serviceniveau og hvad der er muligt/ikke muligt. At mestre bogens forskellige samtaletyper kan mindske konflikter og gøre selv “de svære samtaler” nemmere også når der ikke er enighed om fx lovgivningen eller serviceniveau.

Få konkret inspiration og redskaber til, hvordan du kan mestre forskellige roller der spænder fra myndighed, borgerens hjælper, ekspert til motivator. Det kræver forskellige samtalekompetencer.

Kurset giver dig en teoretisk baggrund for hvorfor alliancen er så vigtig, hvis du vil skabe udvikling igennem en samtale eller et samtaleforløb.

Kurset er praksisnært
Der vil være eksempler som er genkendelige fra deltagernes hverdag, praksis og sprog. Praktisk sigter kurset på, at du opnår teknikker og metoder, som du kan anvende og bruge i din hverdag.

Da forløbet er et 1 dags kursus vil deltageren bliver introduceret for og får en overordnet forståelse af bogens forskellige samtaletyper.
Der vil være fokus på rammesætningen og starten af forskellige samtaletyper og gennemgang af bogens samtalemodel, som man kan bygge samtaler op fra start til slut. Der vil være træning i rammesætning og opbygning af en samtale. Deltagerne vil træne både rådgivende, samskabende og coachende samtaler. Der vil være stort fokus på, at de selv er aktive og der vil være refleksion over egen praksis og træning undervejs.
Der gøres opmærksom på, at der ikke vil være undervisning i lovgivning men fokus er på samtalen.

Pris for en intern kursusdag hos jer:

14500 kr. ex moms for 1 dags undervisning.
99 kr. ex moms pr. bog “Socialrådgiverens samtaler” pr. deltager og materiale til deltagerne fra kurset.
Kurset vil være for max 18 deltagere.

Pris pr. deltager på et åbent samtale-kursus:
1980 pr. deltager ex moms.
Bog: Socialrådgiverens samtaler, slides og figurer fra kursusdagen samt forplejning (morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe, kage) er med i prisen.

Næste åbne kursus afholdes i Aalborg d. 28. november 2020.
Tilmeldingsfrist: 1. november.

Se mere om den åbne kursusdag i Aalborg her 

——————————————————————————–
Se kursusevaluering udarbejdet af HR i Esbjerg:

Rapport: Kursusevaluering
Kursus: Den samskabende myndighedssamtale

Udskrevet: 17-09-2020 12:21

Perioder
10-09-2020; Esbjerg Kommunes Kompetencecenter, Fyrparken 1 A, 6710 Esbjerg V; Kursuslokale 3

Kurset


Kursets varighed er

Svar Score Besvarelser Procent
For lang 5 0 0.00
Passende 3 11 100.00
For kort 1 0 0.00
11 svar. (gns.: 3,00)

Kursets sværhedsgrad
Svar Score Besvarelser Procent
Passende 3 10 90.91
For let 1 1 9.09
For svær 5 0 0.00
11 svar. (gns.: 2,82)

Kursets anvendelighed i forhold til dit arbejde
Svar Score Besvarelser Procent
Meget utilfreds 1 0 0.00
Utilfreds 2 0 0.00
Hverken tilfreds eller utilfreds 3 1 9.09
Tilfreds 4 8 72.73
Meget tilfreds 5 2 18.18
11 svar. (gns.: 4,09)

Kurset samlet set

Svar Score Besvarelser Procent
Meget utilfreds 1 0 0.00
Utilfreds 2 0 0.00
Hverken tilfreds eller utilfreds 3 1. 9.09
Tilfreds 4 6 54.55
Meget tilfreds 5 4 36.36
11 svar. (gns.: 4,27)

Undervisning

Hvad fungerede godt på dette kursus?
Svar

Demonstration af samtale.
“information fra instruktøren og info fra andre kursister var fint.
Jeg synes ikke personligt at gruppearbejde ville virke på dette kursus. Vi kom fra meget forskellige områder og med forskellige slags møder.”
Fin sammensætning
deltagerne blev involveret og der blev afholdt en fysisk samtale.
Samtaler mellem de andre kursister gav gode refleksions muligheder, hvor samtale kunne foregå.
Det var meget afvekslende med små diskussioner ind imellem 2 og 2.

Kurset

Undervisningen
Svar Score Besvarelser Procent
Meget tilfreds 5 5 45.45
Tilfreds 4 5 45.45
Hverken tilfreds eller utilfreds 9.09
Utilfreds 2 0 0.00
Meget utilfreds 1 0 0.00
11 svar. (gns.: 4,36)

Undervisning

Forslag til forbedringer?
Svar

enlig ikke syntes det var et lærrigt kursus
15 min. til mindfulness.
For at forstå og få fif til forskellige samtaleformer er det vigtigt, at vi øver os. Dette kunne jeg godt have brugt som hovedpart af undervisning på dagen. I stedet for at tale om samtalen – så at gennemføre/øve samtaler.

Underviseren

Hvad gjorde underviseren godt?

Svar

Når der var gode eksempler.
Faglig dygtig og meget behagelig person – en rigtig god dag
Hun var inddragende 🙂
hun vidste hvad hun talte om da hun selv havde arbejdet en del år inden for forskellige områder.
hun var god til at inddrage kursisterne i undervisningen
“Det var afvekslende.
Vi sluttede af med 10 min. mindfullnes.”

Forslag til forbedringer?
Svar

Det var et godt kursus.
“mere indblik i de forskellige samtaletyper og med rollespil.
rollespil med den rådgivende samtale
rollespil med den samskabende samtale
rollespil med den coachende samtale
dette fordi vi så kan se forskellen mere tydelig.”
Ulla kan gøre mere, som foreslået i pkt 7.

Har du kommentarer til de praktiske forhold?
Svar

gerne frugt om eftermiddagen
nej

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Anmeldelser af bogen: Socialrådgiverens samtale:

Boganmeldelse: 5* til ”Socialrådgiverens samtaler” i Danske Kommuner. ”Klog bog. God formidling,” skriver chefredaktør Tom Ekeroth under overskriften ”Tre slags samtaler med borgeren.”

Teorien fra praksis

Anmeldelse af Anders Bruun Andersen formand for sammenslutningen af danske socialrådgiver studerende

“Vores fag er i spændingsfeltet mellem teori og praksis, og ofte har jeg læst teori på mit studie, der synes svært relatérbart til praksis.

Med Socialrådgiverens samtalerintroducerer Ulla Vestergaard forskellige teoretiske begreber, der udspringer fra praksis som socialrådgiver.

Bogen tager samtidig fat i et område af faget, jeg selv har savnet på studiet: Hvordan relationen mellem socialrådgiver og borger har betydning for det sociale arbejde, og om hvordan man som professionel kan bruge samtaleteknikker.

Socialrådgiverens samtaler er en let læselig bog, der blandt andet præsenter begreber som samskabende samtaler, forstyrrelser og borger-alliance på en måde, så de er nemme at tage med sig i baghovedet til når man skal afholde samtaler.”

“Bogen tager samtidig fat i et område af faget, jeg selv har savnet på studiet”

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..